Wednesday, February 22, 2012

10 Ciri Anak Soleh / Solehah


Anak soleh & solehah itulah diimpikan oleh yang setiap ibu bapa kerana doa anak soleh adalah salah satu amalan yg tidak akan putus apabila kita kembali kepada Pencipta. 
Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: “Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.”
(Hadith Sahih – Riwayat Imam Ahmad)
Kepada mereka yang bergelar ibu bapa & bakal ibu bapa, bimbinglah anak anda supaya mereka menjadi anak yg soleh. Anak yang soleh akan sentiasa mendoakan ibu & bapanya sama ada semasa ibu bapanya hidup atau pun telah meninggal dunia.

Sebab itulah Rasulullah s.a.w. menarik perhatian tentang kelebihan anak yang soleh dalam hadisnya ini, supaya ibu bapa mendidik anak-anak masing-masing dengan sebaik-baiknya sehingga anak itu menjadi orang yang berjaya di dunia dan berjaya di akhirat.

Tapi apakah ciri2 anak yang soleh & solehah? Kekadang kita sendiri tertanya2 pd diri kita, soleh & solehah kah kita? Jadi kat sini Cik Yuyu nk kongsi 10 ciri anak soleh dengan anda semua. Ni Cik Yuyu dapat dari sumber pembacaan Cik Yuyu, jd kita kongsi ilmu Allah swt ni sama2 ye... :)

1.Mempunyai iman @ aqidah yang sempurna.

2.Beramal soleh (mengamalkan perintah Allah S.W.T)
cth : sentiasa menunaikan solat,puasa,membelanja wang ke jalan Allah,berpakaian secara Islam,bergaul secara Islam dan sentiasa memastikan makanan dan minuman dari yang halal.

3.Menghormati Ibubapa,guru,orang tua,jiran & kawan.

4.Rajin beribadat kepada Allah S.W.T dan berdoa kepada-Nya.

5.Mempunyai kesedaran dan tanggugjawab beragama.

6.Sentiasa berdoa kepada ibubapa samada yang masih hidup @ telah meninggal dunia.

7.Memiliki akhlak @ moral yang baik.

8.Rajin belajar dan membaca serta tekun dalam pekerjaan/pembelajaran dan memiliki sifat tidak putus asa.

9.Berusaha dan bertawakal kepada Allah S.W.T.

10.Ikhlas,yakni melatih diri melakukan sesuatu tugas dengan ikhlas kerana Allah S.W.T. 


 

Jadi soleh & solehah kah kita? Mudah2an kita tergolong dalam golongan soleh & solehah ini. Insyaallah... Jika tidak berubahlah untuk menjadi anak yg soleh & solehah supaya kita boleh mendoakan kedua ibu bapa kita setiap hari. Dan bimbinglah anak2 anda untuk menjadi soleh & solehah supaya anak2 kita dapat mendoakan kita suatu hari nanti... Insyaallah... Tapi, ingat..... untuk mendapat anak yg soleh & solehah, kita mesti menjadi yg soleh & solehah trlebih dahulu kerana kita adalah MENTOR kepada anak2... (Tunjuk Ajar Ku SIFU!)... Inilah nasihat dari mama 12 orang anak...heee ...
Renung2kan & selamat beramal :)

Ok Jom kita hayati lagu ni...
Lagu ni sentiasa akan buat hati Cik Yuyu sayu bila tiap kali mendengarnya... :')


No comments: